Senarist görüşü ve yönetmen görüşü nasıl yazılır?

Senarist görüşü ve yönetmen görüşü nasıl yazılır?

Senarist görüşü ve yönetmen görüşü senaryonuzun teması, türü ve konusunu açıklayabileceğiniz, movitasyonlarınızı ve amaçlarınızı belirletebileceğiniz bir metindir. Senarist görüşü ve yönetmen görüşü projenizi karşı tarafa en iyi şekilde anlatmak ve karşı tarafı ikna etmek için size verilmiş önemli bir fırsattır. Bu yüzden senarist görüşü ve yönetmen görüşü üzerine iyi düşünülüp bu fırsatın iyi değerlendirilmesi gerekir. Ayrıca proje dosyasında çoğu zaman sinopsisle birlikte incelenen ilk yardımcı belgeler senarist görüşü ve yönetmen görüşüdür.

Senarist görüşü ve yönetmen görüşü senaristin / yönetmenin ağzından yazılan kişisel bir metindir. Bu yüzden birinci ağızdan anlatım türü kullanılmalıdır. Senarist görüşü ve yönetmen görüşü çeşitli tarzlar, içerikler ve biçimler içerebilir. Fikrinizi ve senaryonuzu iyi ortaya koyacağını düşünüyorsanız başınızdan geçen bir olayı, duyduğunuz bir anekdotu, beğendiğiniz yazardan yapılmış bir alıntıyı, hatta bir şiiri bile senarist görüşüne ekleyebilirsiniz. Bu aslında tamamen sizin yaratıcılığınızla ve yazma yeteneğinizle ilgili bir durum.

Size yardımcı olması ve yol göstermesi için bu bölümde tavsiye niteliğinde standart bir senarist görüşü ve yönetmen görüşü taslağı sunacağız ve metnin ana öğelerini ortaya çıkarmanıza yarayacak hazır sorular paylaşacağız.

Şimdi ilk olarak senarist görüşüne odaklanalım ve metni giriş, gelişme ve sonuç olarak 3 bölüme ayırıp bu bölümlerde bahsedebileceğiniz konulara değinelim:

Giriş

Senarist görüşüne filmin teması hakkında genel bilgiler vererek başlayabilirsiniz. Örneğin, yazılarımızda sıkça örnek olarak kullandığımız Sevmek Zamanı (1965) filmi ‘surete aşık olmak’ teması ile ilgilidir. Bu film için yazmamız gereken bir senarist görüşünün giriş bölümünde, surete aşık olmak teması ile ilgili genel bir bilgilendirme yapıp, asıl ve suret kavramlarından, surete aşık olmanın İran ve tasavvuf edebiyatındaki yerinden ve hangi kültürlerde görüldüğünden bahsedebilirsiniz.

Ya da konuya daha özel bir giriş yapıp sizi bu temaya iten başınızdan geçen bir olayı veya duyduğunuz bir anekdotu anlatabilirsiniz.

Gelişme

Gelişme bölümünde, giriş bölümünde bahsettiğiniz temayla senaryonuzun konusu, hikayesi ve karakterleri arasında bir ilişki kurabilirsiniz. Ayrıca karakterlerinizi genel olarak tanıtabilir ve onların farklı ve ilginç yönlerinden bahsedebilirsiniz. Örneğin, Sevmek Zamanı (1965) filmindeki ana karakter Halil’in bir kadının suretine aşık olduğu, gerçek ve hayal arasında ikilemler yaşadığı ve hikayenin genel seyri bu bölümde değinilebilecek konular olabilir.

Sonuç

Sonuç bölümünde bu tema ve konuya yaklaşımınızı, neden bu konuyu seçtiğinizi, bu konuya ne gibi derinlikler katacağınızı, hikayeyi nasıl bir tür ile sunacağınızı belirletebilirsiniz. Yani bu konunun sizinle kişisel olarak ilgili olan kısmı nedir? Konunun sizin bakış açınızla işlenmesi bizlere neler vaat ediyor? Konuyu ele alış tarzınız ne gibi farklılıklar yaratacak? Örneğin, Sevmek Zamanı (1965) filmi ilk başta klasik bir Yeşilcam melodraması gibi görünse de, Metin Erksan, bu filmlerde yer alan bir çok klişeyi dönüştürmüş, karakterlerini klasik zengin kız fakir oğlan kalıplarının dışına taşırmış, ajitasyon yerine melankoli duygusunu ön plana çıkarmış ve hikayeye trajik ve şiirsel dokunuşlar yapmıştır. Sonuç bölümünde bu gibi farklılıklardan bahsedebilirsiniz.

Tabii ki size sunduğumuz bu kalıbı kullanmak zorunda değilsiniz. Yukarıda belirttiğimiz gibi senarist görüşünde kendi tarzınızı ortaya koyarak sonuç kısmında bahsettiğimiz öğeleri konuya girişte de kullanabilirsiniz. Burada önemli olan metnin bir takım sorulara dolaylı veya dolaysız olarak cevap niteliğinde olmasıdır. Şimdi bu soruların neler olabileceğini inceleyelim.

Senarist görüşü için sorular

Aşağıdaki soruları kullanarak senarist görüşünün ana öğelerini ortaya çıkarabilir ve bu cevaplar üzerinden metni yazmaya başlayabilirsiniz. Ya da senarist görüşünü tamamladığınızda metnin soruları karşılayıp karşılamadığını sorup kendinizi test edebilirsiniz.

  • Filmin teması ve türü nedir?
  • Filmin hikayesi ve karakterleri ile temanın ilişkisi nedir?
  • Film ana hatlarıyla ne anlatıyor?
  • Karakterleriniz genel hatlarıyla nasıl insanlar?
  • Filmin teması ve konusuyla kişisel bağlantınız nedir?
  • Bu hikayenin sizin için özel anlamı nedir?
  • Bu hikaye neden anlatılmalı? Neden şimdi?
  • Konunun sizin bakış açınızla işlenmesi seyirciye neler vaat ediyor?
  • Konuyu ele alış tarzınız ne gibi farklılıklar yaratacak?
  • Konuya ne gibi derinlikler kazandıracaksınız?
  • Senaryo kendi kişisel deneyimlerinize ve fikirlerinize mi dayanıyor?
  • Etkilendiğiniz, ilham aldığınız unsurlar nelerdir?

Yönetmen görüşü

Yönetmen görüşü senarist görüşünün bütün öğelerini kapsamakla birlikte, senaryonun nasıl ortaya konulacağını, filmin tonu ve biçimsel tercihlerinin neler olacağını da anlatmanız gereken bir metindir. Örneğin, Sevmek Zamanı (1965) filminin, dönemin Yeşilçam filmlerinin aksine Antonioni filmlerine benzer, kişinin iç dünyasını yansıtan siyah beyaz planlara yer vermesi, az diyalog kullanıp görselliği ön plana çıkarması ve sonbahar görüntüleri eşliğinde melankolik bir atmosfer yaratması gibi ayrıntılardan bahsedilmesi bu film için başarılı bir yönetmen görüşü örneği oluşturabilir.

Buna göre yönetmen görüşü için soracağımız ek soru şöyle olmalıdır:

  • Bu senaryoyu ses, ton, ritim, atmosfer ve görsel üslup açısından nasıl gerçekleştireceksiniz?

senarist görüşü
Sevmek Zamanı (1965) filminden bir kare.
senarist görüşü
Michelangelo Antonioni imzalı Gece (La Notte, 1961) filminden bir kare.

Yapımcı görüşü

Yapımcı görüşü senaryo için yapılan başvuralarda henüz projeye bir yapımcı dahil olmadığı için ihtiyaç duyulan bir yardımcı belge olmayabilir. Fakat yapımcının rolünün ne olduğu hakkında fikir sahibi olmanız açısından yapımcı görüşünden kısaca bahsetmenin faydalı olacağını düşünüyoruz. Sanılanın aksine yapımcı sadece işe finansman sağlamak ve para yönetmek açısından bakmak zorunda değildir. Yapımcı filmin projelendirme aşamasından dağıtımına kadar olan bütün yaratıcı süreçlere dahil olabilir.

Örneğin, biz bu blogta bir senaryoyu teknik olarak nasıl sunuma hazır hale getireceğinizi ve sunum için gerekli olan yardımcı belgelerin nasıl hazırlanacağını anlatıyoruz. Bu da aslında yapımcının da dahil olması gereken, yapımcı, senarist ve yönetmenin ortak gerçekleştirdiğinde sağlıklı işleyecek bir süreç. Çünkü bir senaryonun sunumu sırasında hazırlanan belgelerin bir yapımcı bakış açısıyla değerlendirilip ona göre şekillendirilmesi gerekir. Ayrıca proje dosyası sadece hikaye üzerine değil, senaryo bütçesi ve finans planı gibi finansmanla ilgili yardımcı belgeleri de içermelidir. Ekibimizin adının senaryo ekibi değil, Yapım Ekibi olmasının nedeni de budur.

Kısacası senaryo ve yönetmen görüşünde bahsedilen konulara yapımcı da kendi bakış açısına göre değinebilir. Bunlara ek olarak, yapımcı görüşü projenin yapılabilirliği, finansman stratejisi ve hedeflenen seyirci kitlesi gibi konuları içerir.

Bu bölümü de tamamlamış olduk. Son olarak hazırlayacağınız her bir metnin 1 sayfayı geçmemesini tasviye ediyoruz.

Bir sonraki yazıda nasıl biyografi ve filmografi hazırlayacağınızı anlatacağız.

Bir sonraki yazı: Filmografi ve biyografi nasıl hazırlanır?

Bir önceki yazı: Tretman nasıl yazılır? Tretman örnekleri

Yazının video özeti